Early cantata without designation
Complete score Chorton
Complete score Kammerton
Oboe Kammerton
Bassoon Kammerton
Violin Chorton
Violin Kammerton
Viola 1 Chorton
Viola 1 Kammerton
Viola 2 Chorton
Viola 2 Kammerton
Continuo Chorton
Continuo Kammerton
The cantata „Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir“ is one of Bachs first cantatas. Bach worked as an organist at Mühlhausens Divi-Blasii-church. However the cantata was commissioned by Georg Christian Eilmar, minister of the Marienkirche (St Mary’s church) in Mühlhausen and a livelong friend of Johann Sebastian Bach.
Mühlhausen was destroyed in a fire in 1707 shortly before Bach started to work and some mucicologists claim that Bach wrote the cantata for a service in Eilmars Marienkirche where he performed it probably on 12th of august in 1707. Bach writes in the score „Auf Begehren Tit: Herrn D: Georg: Christ: Eilamrs in die Musik gebracht von Joh.Seb.Bach Org: Molhusino.“ („On request of Georg Christian Eilmar, brought to music by J.S.Bach, organist in Muelhausen“).
The musics style has its roots deep in the 17th century, Bach writes no recitatives and the style is more in the form of a motett and a sacral concerto.
The libretto is based on the 130th psalm („De profundis“):
Martin Luther „Ein Lied im höhern Chor“
1 Aus der Tiefe rufe ich, Herr, zu dir.
2 Herr, höre meine Stimme; laß deine Ohren merken auf die Stimme meines Flehens!
3 So du willst, Herr, Sünde zurechnen, Herr, wer wird bestehen?
4 Denn bei dir ist die Vergebung, daß man dich fürchte.
5 Ich harre des Herrn; meine Seele harret, und ich hoffe auf sein Wort.
6 Meine Seele wartet auf den Herrn von einer Morgenwache bis zur andern.
7 Israel hoffe auf den Herrn; denn bei dem Herrn ist die Gnade und viel Erlösung bei ihm;
8 und er wird Israel erlösen aus allen seinen Sünden.
Bach adds the second and fifth verses from Bartholomäus Ringwaldts song „Herr Jesu Christ, du höchstes Gut“ as a cantus firmus in the second and fourth movement (sung by soprano and alto respectively):
2. Erbarm dich mein in solcher Last,
nimm sie aus meinem Herzen,
dieweil du sie gebüsset hast
am Holz mit Todesschmerzen:
auf daß ich nicht mit grossem Weh
in meinen Sünden untergeh,
noch ewiglich verzage.5. Und weil ich denn in meinem Sinn,
Wie ich zuvor geklaget,
Auch ein betrübter Sünder bin,
Den sein Gewissen naget,
Und wollte gern im Blute dein
Von Sünden abgewaschen sein
Wie David und Manasse.
The instrumentation is kind of special: as in most of his pre-Leipzig cantatas, the woodwind instruments play in a different pitch the the strings and the organ. Oboe and basson played in the so called „Kammerton“, one great second below the strings. The strings played with the organ in the „Chorton“ at around a’=465 Hz.
We don’t know if Bach reperformed the cantata in his Leipzig times. If so, he probably did it in the a-minor version of the woodwinds as he has done with some of his cantatas from the Weimar period. I added the string parts for the Kammerton. I would not recommend to perform the g-minor version on the oboe - it would cross the ambitus in the 5th movement (b-flat, but c’ is the lowest possible tone on the baroque oboe).