"Logo Bachs Oboe"

Bachs Oboe

A library of J.S.Bachs music for oboe

BWV 179 Siehe zu, dass deine Gottesfurcht nicht Heuchelei sei

Cantata for the 11th Sunday after Trinity

Complete score
Oboe & Oboe da caccia 1
Oboe & Oboe da caccia 2
Violin 1
Violin 2
Viola
Continuo

Bach performed the cantata „Siehe zu, dass deine Gottesfurcht nicht Heuchelei sei“ on 8th of august 1723 in his first year in Leipzig. As his cantata for the same designation, BWV 199, the work is based on the parable of the Pharisee and the Publican.

The cantata starts with a motet on the apokryph book Wisdom of Sirach 1:29. Bach later used it in his G-major mass BWV 236 for the Kyrie in 1738. The scholar Friedrich Wilhelm Marpurg praised it in his „Abhandlung von der Fuge“ from 1753/54 („Essay on the fugue“) with the words „Es ist genung, daß man den Nahmen des berühmten Verfassers davon weiß, um sie als Muster in dieser Schreibart zu betrachten“ („It is enough to know the name of its famous author to regard it as an exempla in this style of writing“).

It follows a recitative for tenor which summons the theme from the gospel in pretty harsh words:

Das heutge Christentum
Ist leider schlecht bestellt:
Die meisten Christen in der Welt
Sind laulichte Laodicäer
Und aufgeblasne Pharisäer,
Die sich von außen fromm bezeigen
Und wie ein Schilf den Kopf zur Erde beugen,
Im Herzen aber steckt ein stolzer Eigenruhm;
Sie gehen zwar in Gottes Haus
Und tun daselbst die äußerlichen Pflichten,
Macht aber dies wohl einen Christen aus?
Nein, Heuchler könnens auch verrichten.

The next aria for tenor continues in the same mood warning from hypocrisy. The two oboes are doubling the first violin. In 1738 Bach used the arie in BWV 236s „Quoniam“, radically changing the gestus of the aria.

The fifth movement is an aria for soprano and two oboi da caccia (Bach annotates the score with „con hautbois de la chasse“). Right in his first year in Leipzig he made a lot of use of Eichentopfs invention of this special kind of oboe instrument. As the opening choir and aria 3, it was later reused in his BWV 234 (A-major Mass) for the „Qui tollis“.

The cantata closes the first verse from Christoph Tietzes „Ich armer Mensch, ich armer Sünder“ on Georg Neumarks chorale melody „Wer nur den lieben Gott läßt walten“.

The score is based on Bachs autographs.

Epistle: 1 Corinthians 15, 1-10
Gospel: Luke 18, 9-14

Bach cantatas website
Cantata text
Facsimile bach-digital.de
Facsimile parts bach-digital.de

Related cantatas