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Bachs Oboe

A library of J.S.Bachs music for oboe

BWV 248/3 Herrscher des Himmels, erhöre das Lallen

Cantata for the 3rd Christmas Day

Complete score
Trumpet 1
Trumpet 2
Trumpet 3
Timpani
Flauto traverso 1
Flauto traverso 2
Oboe 1 / Oboe d’amore 1
Oboe 2 / Oboe d’amore 2
Violin 1
Violin 2
Viola
Continuo

The 3rd cantata of the Christmas Oratorio was performed by Bach on 27th of December 1734 in the Nikolaikirche in Leipzig. It ends the first half of the oratorio. With it’s previous two cantatas BWV 248/1 and BWV 248/2 for the 1st and 2nd Christmasday the first half was perfomed on three consecutive days. Other than requested by the liturgical order BWV 248/3 is based on the gospel for the 2nd Christmasday, Luke 2,15-20 (the correct gospel for the 3rd Christmasday is John 1,1-14) - this emphasizes the connection of the three first cantatas.

As in the other cantatas of the oratorio, Bach reuses most arias and choirs. The opening and ending choir “Herrscher des Himmels” is a reworked version of the last choir “Blühet, ihr Linden in Sachsen wie Zedern” from the congratulation cantata BWV 214 „Tönet, ihr Pauken! Erschallet, Trompeten!“ honoring Maria Josepha, Queen of Poland and Electress of Saxony for her 34th birthday.

The narrative of Luke 2 is divided into three sections, each with a chorale:

  • 2.Recitativo (Luke 2,15)

    Und da die Engel von ihnen gen Himmel fuhren, sprachen die Hirten untereinander:

  • 3.Choir (Luke 2,15)

    Laßt uns nun gehen gen Bethlehem und die Geschichte sehen, die da geschehen ist, die uns der Herr kundgetan hat.

  • 4.Recitativo

    Er hat sein Volk getröst’,
    Er hat sein Israel erlöst,
    Die Hülf aus Zion hergesendet
    Und unser Leid geendet.
    Seht, Hirten, dies hat er getan;
    Geht, dieses trefft ihr an!

  • 5.Chorale (Martin Luther, “Gelobet seist du, Jesu Christ”, verse 7)

    Dies hat er alles uns getan,
    Sein groß Lieb zu zeigen an;
    Des freu sich alle Christenheit
    Und dank ihm des in Ewigkeit.
    Kyrieleis!

  • 6.Aria - Duetto (Parody from BWV 213,11)

    Herr, dein Mitleid, dein Erbarmen
    Tröstet uns und macht uns frei.
    Deine holde Gunst und Liebe,
    Deine wundersamen Triebe
    Machen deine Vatertreu
    Wieder neu.

In this part the chorale is between recitative and aria (usually the recitative prepares the directly following aria - however in BWV 248/3 this usual order differs for both arias - the recitative #9 even follows its aria #8). There is a connection between the recitative, the chorale and the biblical text Luke 2,15. The aria reflects on comfort and salvation, continuing the matter from recitative and chorale. It is a parody from the “Hercules” cantata BWV 213,11 for two obligato violas and tenor. Even this work seems to be an adaption of an earlier work.



- 7.Recitativo (Luke 2, 16-18)

Und sie kamen eilend und funden beide, Mariam und Joseph, dazu das Kind in der Krippe liegen. Da sie es aber gesehen hatten, breiteten sie das Wort aus, welches zu ihnen von diesem Kind gesaget war. Und alle, für die es kam, wunderten sich der Rede, die ihnen die Hirten gesaget hatten. Maria aber behielt alle diese Worte und bewegte sie in ihrem Herzen.

  • 8.Aria (sole newly composed aria)

Schließe, mein Herze, dies selige Wunder
Fest in deinem Glauben ein!
Lasse dies Wunder, die göttlichen Werke,
Immer zur Stärke
Deines schwachen Glaubens sein!

  • 9.Recitativo

Ja, ja, mein Herz soll es bewahren,
Was es an dieser holden Zeit
Zu seiner Seligkeit
Für sicheren Beweis erfahren.

  • 10.Chorale (Paul Gerhard “Fröhlich soll mein Herze springen”, verse 15)

Ich will dich mit Fleiß bewahren,
Ich will dir
Leben hier,
Dir will ich abfahren,
Mit dir will ich endlich schweben
Voller Freud
Ohne Zeit
Dort im andern Leben.

The aria “Schließe, mein Herze” is the only aria which Bach composed new in the whole oratorio. He intended to use BWV 215,7 “Durch die von Eifer entflammten Waffen” but changed his mind after a few bars. This aria was then reworked to the “Erleuchte” aria in BWV 248/5,5. Hence the solo violon aria is special in its content, the contemplation about the “selige Wunder” of God becoming human and so Bach decided to create a solely new, special and intimate aria for alto and solo violin - it is a centerpiece of the oratorio.



  • 11.Recitativo (Luke 2, 20)

    Und die Hirten kehrten wieder um, preiseten und lobten Gott um alles, das sie gesehen und gehöret hatten, wie denn zu ihnen gesaget war.

  • 12.Chorale (Christoph Runge “Laßt Furcht und Pein” verse 4)

    Seid froh dieweil,
    Dass euer Heil
    Ist hie ein Gott und auch ein Mensch geboren,
    Der, welcher ist
    Der Herr und Christ
    In Davids Stadt, von vielen auserkoren.

The last part of the cantata is just the gospel Luke 2,20 confirmed by Runges 4th verse of “Laßt Furcht und Pein”.



The scores are based on Bachs autograph scores.

Epistle: Hebrews 1, 1-14
Gospel: John 1, 1-14

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